Sæt mål for din inbound marketing-strategi

Uden en overordnede målsætning er der for stor risiko for, at du bare arbejder og arbejder uden at få reel værdi ud af din inbound-indsats. En succesfuld inbound-strategi kan opbygges på forskellige måder, men bør altid blive tilpasset den enkelte virksomheds visioner, målsætninger, ressourcer og målgrupper.

Men det kræver klart definerede mål og forventninger til processen og resultaterne. Når du skal sætte strategiske mål for din inbound marketing, skal du derfor se på, hvordan du vil tiltrække besøgende til din hjemmeside, konvertere dem til leads, dernæst til kunder, og hvordan du vil fastholde og udvikle dem til loyale ambassadører for din virksomhed. 

Hvad vil du opnå med inbound marketing?

Inbound er en strategisk tilgang til marketing. Det betyder, at du skal sætte klare mål og arbejde mod målbare resultater. Så inden du bare går i gang, er det afgørende, at du gør dig klart, hvem I er som virksomhed, og hvad I vil opnå med inbound marketing.

I bør derfor spørge jer selv:

  • Hvem er I som virksomhed?
  • Hvad er kendetegnende for den branche I hører til?
  • Hvad er I gode til?
  • Hvad gør I bedre end jeres konkurrenter?
  • Hvorfor vælger kunderne netop jer?
  • Hvor ligger jeres udviklingspotentiale?

Det, I finder frem til, og de beslutninger, I tager, vil have stor betydning, når I skal sætte mål for arbejdet med inbound marketing.

Sæt dine mål – gør det SMART

I arbejdet med inbound marketing skal du sætte helt konkrete mål, der hjælper dig med at fokusere din strategi. Her kan du med fordel anvende SMART-marketingmål, som hjælper dig med at bestemme, hvor du skal hen, og på hvilket tidspunkt. Desuden hjælper målene dig med at holde fokus på de specifikke handlinger, som skal sikre dig succes:

  • Specifikt
  • Målbart
  • Attraktivt
  • Realistisk
  • Tidsbestemt

Er du ikke helt med på, hvad marketingmålene præcist går ud på, kommer forklaringen lige her:

SPECIFIKT:

Vær specifik, når du beskriver dine mål – gør dem korte, klare og præcise. Du må ikke være for vævende i dine formuleringer – ellers er dine mål ikke skarpe nok.

MÅLBART:

Der skal altid konkrete tal på dine indsatser, så du kan se, hvornår du har nået målet. Her kan både antal og procent sagtens bruges.

ATTRAKTIVT:

Hvor vigtige er målene for din virksomhed? Det er helt fint at sætte ambitiøse mål, men de skal ikke være urealistiske. Plejer du fx at generere 20 leads hver måned, så siger det lidt sig selv at et mål på 1.000 leads om måneden måske lige er i overkanten.

REALISTISK:

Derfor skal du sætte mål som giver mening for din virksomhed, og som bidrager positivt til forretningen på langt sigt.

TIDSBESTEMT:

Du skal også sætte tidspunkter for, hvornår dine mål skal være opnået. Særligt af hensyn til selve processen, så der er en deadline at forholde sig til.

SMART-målene sørger for, at dine målsætninger for arbejdet med inbound marketing lever op til en række kriterier, der gør dem meget konkrete. At have mål, der er specifikke, målbare, attraktive, realistiske og tidsbestemte, er således afgørende for din virksomheds succes.